0

اصول قیرگونی کف سرویس بهداشتی

اصول قیرگونی کف سرویس بهداشتی
بازدید 29

قیرگونی کف سرویس بهداشتی از مسائلی است که در هنگام ساخت یک ساختمان باید به آن توجه شود. علت آن این است که در این مکان استفاده از آب بسیار زیاد است و در صورت عدم عایق کاری مناسب امکان آسیب به ساختمان وجود دارد.
برای انجام این کار نیاز است که دقت و هزینه کافی را اختصاص داد و از افراد متخصص کمک گرفت. سرویس بهداشتی از جمله بخش های ساختمان است که به علت در معرض رطوبت قرار داشتن، احتمال ایجاد نم در آن بالا است.
در صورتی که نم ایجاد شده به قسمت‌ های داخلی ساختمان نفوذ کند، می‌ تواند منجر به بروز حادثه ‌های سهمگینی همچون تخریب ساختمان شود. اتفاقی که منجر به ایجاد زیان‌ های مالی و جانی می شود. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی قیرگونی کف سرویس بهداشتی بپردازیم و نکاتی را در رابطه با آن بیان کنیم.

نحوه قیرگونی کف سرویس بهداشتی

قبل از اقدام به قیرگونی ابتدا باید کف سرویس بهداشتی را سیمان کاری کنید. این مورد الزامی است و حتما باید انجام شود.  پس از سیمان کاری لایه های گونی به صورت افق و عمودی بر روی کف سرویس بهداشتی قرار می گیرند.
پس از آن لوله های فاضلاب را با دقت بالا و به درستی برش می دهند تا به عایق آسیبی نرسد. پس از انجام موارد ذکر شده نوبت به استفاده از قیر می رسد. این کار برای بهتر چسبیدن لایه ها گونی به کف سرویس انجام می شود. قیرگونی کف سرویس بهداشتی به طور کلی به این صورت است که بر روی هر دو لایه گونی، سه لایه قیر می ریزند تا به خوبی به کف سرویس بچسبد.

چرا عایق کاری و قیرگونی سرویس بهداشتی اهمیت دارد؟

در ادامه به برخی از دلایل عایق کاری و قیرگونی سرویس بهداشتی می پردازیم.

1.    جلوگیری از رشد قارچ و کپک
از آنجایی که سرویس بهداشتی همواره با آب و رطوبت در تماس است، این احتمال وجود دارد که در برخی از نقاط کف و دیواره آن کپک و قارچ ایجاد ‌شود. در نظر داشته باشید که در صورتی که قیرگونی کف سرویس بهداشتی شما به صورت نادرست و توسط افراد کم تجربه انجام شود، ممکن است باعث تشدید رشد قارچ و کپک در این محل شده و قیرگونی ایجاد شده در مدت زمان کوتاهی ‌دچار پوسیدگی یا ترک ‌شود.
از این رو توصیه می شود جهت قیرگونی کف سرویس بهداشتی خود از افراد متخصص کمک بگیرید تا این کار به درستی انجام شده  قیرگونی و از نفوذ و رشد قارچ و کپک در دیواره ‌های سرویس بهداشتی جلوگیری شود.

2.    جلوگیری از نشتی سرویس بهداشتی
همانطور که گفتیم در سرویس بهداشتی امکان نشت رطوبت از دیواره‌ های آن به فضای داخلی ساختمان وجود دارد که با عایق کردن سرویس بهداشتی می‌توان از آن جلوگیری کرد. 
لازم به ذکر است که در مواقعی که به علت گذشت زمان در میان کاشی‌ ها، درز و شکاف‌ هایی ایجاد می ‌شود که مانند کانالی، رطوبت و نم را به نقاط دیگر انتقال می ‌دهند؛ استفاده از عایق‌ های رطوبتی الزامی و حیاتی می باشد.

زیرسازی سطح، قبل از قیرگونی

در صورتی که قصد دارید کف سرویس بهداشتی خود را قیرگونی کنید، یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، زیرسازی سطح می باشد.
این کار باید قبل از قیرگونی انجام شود. زیرسازی به طور کلی در افزایش مقاومت در برابر نفوذ آب کمک نقش موثری دارد و احتمال ایجاد نم در سرویس های بهداشتی را به میزان زیادی کاهش می دهد. 
زیرسازی با استفاده ملات تشکیل شده از ماسه و سیمان انجام می شود. پس از خشک شدن کامل ملات و زیرساز، متخصصان شروع به قیرگونی می کنند.
خوب است بدانید که اولین لایه قیر که برای عایق بندی ایجاد می شود؛ سفت و غلیظ نیست و کمی رقیق می باشد. اما برای لایه های دوم و یا سوم قیرگونی سرویس ها از قیری استفاده می شود که مقداری سفت تر و غلیظ تر می باشد و آن را با قیر رقیق تر ترکیب می کنند.

تست عایق کاری پس از انجام آن

متخصصان و کارشناسان نمایندگی ایزوگام در تهران ، جهت تست عایق و قیرگونی انجام شده، دریچه خروجی آب را بسته و محیط را به مدت 24 تا 48 ساعت پر از آب می کنند تا مطمئن شوند عایق به درستی به عمل می کند و مشکلی ایجاد نمی شود.
قیرگونی روشی بسیار مناسب و با دوام جهت عایق کاری کف سرویس بهداشتی می باشد و در صورتی که به درست انجام شود ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت و تا مدت ها کف سرویس بهداشتی شما را از هر گونه نم و رطوبت حفظ خواهد کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.